Masuri pentru societatile inactive de peste 3 ani

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Prevederile proiectului legislativ privind societatile inactive

Ministerul Finantelor a publicat pe data de 14.08.2025 un proiect legislativ prin care se propune limitarea perioadei de inactivitate la maxim 1 an pentru entitățile care vor intra în inactivitate după intrarea în vigoare a legii, respectiv 3 ani pentru inactivare voluntara (la ONRC).

În cazul în care inactivii care depășesc perioada maximă reglementă nu se reactivează, li se va solicita de către ANAF insolvența, lichidarea sau radierea, după caz, potrivit legii.
Se instituie unele măsuri tranzitorii care stabilesc regimul contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi cu o vechime în inactivitate mai mare de 3 ani.

Astfel, în situația în care aceștoa nu se reactivează în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii, organul fiscal solicită deschiderea procedurii insolvenţei, sau dizolvarea/lichidarea/radierea acestora, după caz.

Pentru contribuabilii/plătitorii declarați inactivi cu o vechime în inactivitate mai mica de 3 ani , dacă nu se reactivează în termen de 1 ani de la data intrării în vigoare a legii, organul fiscal solicită deschiderea procedurii insolvenţei, sau dizolvarea/lichidarea/radierea acestora.

Mai precis:

Pentru societatile declarate inactive conform art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, la data intrării în vigoare a prezentei legi, și care au o perioadă de inactivitate mai mare de 3 ani, dacă nu se reactivează în termen de 30 de zile, organul fiscal are obligația să intervină prin:

a) Solicitarea deschiderii procedurii insolvenței, în condițiile prevăzute de Legea nr. 85/2014, în cazul în care contribuabilul îndeplinește criteriile legale.

b) Solicitarea dizolvării/lichidării/radierii conform actului normativ prin care a fost înființat contribuabilul/plătitorul, în situația în care:

  • nu se aplică legislația privind insolvența;
  • nu există obligații fiscale restante sau alte creanțe bugetare evidențiate în titluri executorii;
  • nu au fost formulate sesizări penale împotriva acestuia.

Pentru soceitatile inactive conform art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, aflate în inactivitate de mai puțin de 3 ani, organul fiscal are obligația ca, dacă aceștia nu se reactivează în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, să solicite lichidarea, dizolvarea sau radierea lor, conform actului normativ prin care au fost înființați, în situația în care:

a) nu figurează cu obligații fiscale restante sau alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii aflate în evidența organului fiscal central la momentul solicitării;

b) nu au fost formulate sesizări penale împotriva acestora.

Obligațiile organului fiscal privind societatile inactive

Organul fiscal are obligația ca, în termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentei legi, să solicite deschiderea procedurii de insolvență, lichidare, dizolvare sau radiere, conform actului normativ prin care societattile au fost înființate, în cazul în care acestea:

  • sunt declarate inactive potrivit art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
  • nu s-au reactivat;
  • nu există sesizări penale împotriva lor.

Solicitarea se aplică în următoarele situații:

a) Pentru cei inactivi de peste 3 ani la data intrării în vigoare a legii, care figurează cu obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii aflate în evidența organului fiscal, și care nu au îndeplinit condițiile prevăzute de lege la acea dată.

b) Pentru cei inactivi de sub 3 ani la data intrării în vigoare a legii, care figurează cu obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii aflate în evidența organului fiscal.

Obligațiile organului fiscal în perioada de un an

În termenul prevăzut anterior, organul fiscal are obligația, din oficiu, să:

  • obțină și să utilizeze toate informațiile și documentele necesare pentru stabilirea obligațiilor fiscale ale contribuabilului/plătitorului;
  • întreprindă, potrivit legii, măsuri pentru recuperarea obligațiilor fiscale și bugetare.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) transmite periodic, pe cale electronică, către Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), lista contribuabililor/plătitorilor care pot face obiectul lichidării, dizolvării sau radierii.

Periodicitatea, structura și conținutul listei, modul de comunicare, precum și alte elemente tehnice necesare schimbului de date se stabilesc printr-un protocol încheiat între ANAF și ONRC.

Procedura pentru societățile declarate inactive

  1. Dizolvarea societății
    • Dacă o societate rămâne inactivă mai mult decât termenul legal, aceasta se dizolvă conform Codului de procedură fiscală și Legii societăților nr. 31/1990.
  2. Publicarea listei
    • ONRC întocmește lista societăților care îndeplinesc condițiile de dizolvare și o publică în Buletinul electronic al registrului comerțului, dar și pe site-urile ANAF și ONRC, cu cel puțin 5 zile înainte.
  3. Radierea din registru (societăți fără datorii)
    • Dacă în 20 de zile de la înscrierea dizolvării nu se cere numirea unui lichidator, ONRC radiază societatea din oficiu.
  4. Radierea din registru (societăți cu datorii)
    • ONRC numește un lichidator din Tabloul practicienilor în insolvență.
    • Lichidatorul:
      • întocmește raport economic în 30 de zile;
      • cere deschiderea procedurii de insolvență dacă sunt îndeplinite condițiile;
      • altfel, continuă lichidarea (maxim 3 luni).
    • La final, lichidatorul depune cererea de radiere și raportul final.
  5. Publicitate și contestare
    • Toate deciziile de dizolvare sau radiere se publică în Buletinul electronic al registrului comerțului și pe site-urile ANAF/ONRC.
    • Societățile sau persoanele interesate pot contesta încheierea de dizolvare/radiere în termen de 15 zile.
    • Hotărârea instanței poate fi atacată numai cu apel, în 30 de zile.
  6. Cheltuieli
    • Cheltuielile făcute de organul fiscal pentru dizolvare/lichidare/radiere sunt recuperate de la asociații societății, care răspund solidar.

Citeste si : Nou 14.08.2025: proiectul 2 cu noutati fiscale 2025-2026

Articole similare

Comentariul tau aici